wtorek, 23 października 2012

29. O tym, czym jest edytorstwo

Ciao, io sono Maria. Sono di Lublino. E tu di dove sei?
Majuskuła to DUŻE LITERY, a minuskuła - małe. Mediuskuła, czyli kapitaliki, to litery o kształcie dużych, ale WIELKOŚCI MAŁYCH. Pismo hieratyczne - to uproszczone, a tekstologia to nauka o tekstach, służebna wobec filologii. W siedemdziesiąt lat po śmierci autora wygasają prawa autorskie, do tej pory dziedziczone przez jego rodzinę, i jego dzieła stają się dobrem narodowym. Wydanie typu A jest naukowe, czyli tworzone od badaczy dla badaczy; typ B - popularnonaukowe, czyli tworzone dla zwykłego czytelnika, ale zawierające przypisy i wstępy stanowiące wskazówki interpretacyjne; typ C to wydanie popularne, składające się z tekstu głównego (właściwego). Oprawa książki to blok powiązany za pomocą różnych zabiegów introligatorskich (wyklejka, więzy, gaza) z okładką. Okładki dzielą się na miękkie, półtwarde i twarde. Czasopismo to wydawnictwo ciągłe, a książka - zwarte. Broszura nie może mieć więcej jak 48 stron. ISBN znaczy International Standard Book Number. Adiustacja to pierwsze sprawdzanie tekstu przez redaktora, czas na wprowadzenie zmian koniecznych i doskonalących, głębszą ingerencję w tekst. Składacz nadaje tekstowi typograficzny kształt przyszłej książki - dokonuje odpowiedniego formatowania.

Uczę się w końcu czegoś, co naprawdę jest interesujące.

7 komentarzy:

  1. 3/4 tego co napisałaś miałam na swoich zajęciach;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. słyszałam że częściowo grafika i edytorstwo się pokrywają ;) zabawna sprawa w zasadzie

    OdpowiedzUsuń
  3. wydaje mi sie ze tylko w niewielkiej części, bo grafika z literaturą nie ma nic wspólnego. To co mialam było przygotowaniem do pracy w wydawnictwie ale na poziomie oprawy graficznej i zwiazanych z tym praw autorskich;-)

    OdpowiedzUsuń
  4. I właśnie to miałam na myśli ;) edytorstwo to nie tylko sztuka poprawiania błędów w rękopisach, ale też typografia, a pod to podciągana jest na przykład paleografia. Ja mam umieć wydawać książkę i od strony korekty, i od strony opracowywania jej wyglądu (wyłączając ilustracje i okładkę, od tego są graficy - czyli ty :P)

    A czasem nie miałaś czegoś związanego z paleografią, o historii pisma? To ma chyba związek z kaligrafią...

    OdpowiedzUsuń
  5. coś tam miałam ale na wykłady nie chodziłam:P załózmy spółkę wydawniczą

    OdpowiedzUsuń
  6. A ja napiszę książkę ;P

    OdpowiedzUsuń
  7. o no proszę, czego to się można o tobie dowiedzieć, E :p
    jestem za^^ jak już założymy spółkę wydawniczą to się do nas zgłosisz, A

    OdpowiedzUsuń